En bulle till frulle

Det är ju alltid lika kul att piffa till frukosten lite, och det finns ju väldigt många olika sorters frukost att välja på. Det kan vara allt ifrån äggröra, bacon, toast, gröt, yoghurt, fil eller kaffe och knäckemacka eller mjuk macka! Jag är helt såld på Leksands knäcke med smör och ost! Jag skulle kunna äta det morgon, middag, kväll, men tyvärr håller det ju inte i längden! :) Men när man har lite tid över, eller i alla fall kan unna sig att ta lite extra tid så kan man slänga ihop några goda scones! Det kanske är något du ofta gör? Men för dig som inte gör det så har du lite inspiration här!

 


KLASSIKSA SCONES i en ny form

6 st

 

100 g smör (rumstempererat)

3 dl mjölk

7-8 dl mjöl

4 tsk (tesked) bakpulver

1 tsk salt

 

Börja med att blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär sedan det rumstempererade smöret i bitar och blanda ned i bunken. Finfördela smöret med fingrarna tills det blir en smulig massa, gärna grynig. Tillsätt mjölken och arbeta ihop degen tills att den är formbar, knåda inte i onödan.

Ta fram en muffinsplåt och smöra formarna i plåten. Sedan ska degen formas till 6 st runda bullar. För att få en jämn och fin yta så kan du skölja händerna i kallt vatten mellan varje rullning. Lägg sedan ned bullarna i varje smörad form. Grädda i ugnen i 250 graden i ca 10 min, tills att bullarna fått en fin, brun färg.

(För dig som nu inte har en sån här muffinsplåt så går det lika bra att lägga bullarna direkt på en smörad plåt eller på en plåt med bakplåtspapper. Ett tips är då att göra  dem mindre, i stället för 6 st bullar kan du rulla 10 st.)

Scones har sitt ursprung i Storbrittanien, närmare bestämt kommer bakverket ifrån Skottland! Traditionellt serveras scones tillsammans med afternoon tea, men det går lika bra att servera dem till frukost eller brunch.

Servera alltid scones nygräddade och varma med smör, ost och marmelad eller cream cheese och marmelad, personlig favorit är hallonmarmelad!


Good day!




Kommentarer
Mary

Gillar att lyxa till frullen jag med. Härligt med likasinnade ;) Man ska se till att starta dagen bra! :)

2012-04-18 @ 15:12:24
URL: http://madebymaryblogg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0