Snabbmat eller snabb mat?!

Tiden går så fort!! Det har redan gått 3 veckor sedan jag startade bloggen, dock var den då inofficiell. Men nu har jag vispat till mig och ska ta tag i det här!

Senaste tiden har jag faktiskt inte haft så mycket tid över för matlagning (eller bloggande). Det har varit skola och jobb som har ätit upp min tid, men sånt är livet! Och det är ju faktiskt också därför jag startar den här bloggen. Vem har tid att laga 3-rätters eller långkok varje dag?

Jag tycket att maten till vardags ska vara god, smakrik och enkel! "Äta bör man annanrs dör man" - det fick jag alltid höra som liten, och även fast det är klyschigt så ligger det faktiskt en sanning i det. Däremot borde maten vi äter tillagas med mer kärlek och eftertanke. Jag har ju förmånen att jobba i en matbutik så att jag dagligen kan handla mat om så behövs. Jag får även en liten inblick i hur vi svenskar egentligen äter.
Det jag ser är att många gärna köper färdiglagade rätter,både färska och frysta, sallader och mackor. Frågan är bara, vad beror detta på? Finns det så lite tid för matlagning? Hör det ihop med det stressade samhälle vi lever i? Jag tror faktiskt det, men hur lätt är det att ändra på hela samhället då? Inte spreciellt lätt. Däremot tror jag att om man tar sig lite mer tid i att laga mat, men framförallt tar sig tid att äta mat och njuta av den så skulle man inse att det är värt det!

Som sagt så har man ju inte all tid i världen, och det här receptet är supergott och går att göra på bara 10 minuter!!

 

 



BRUSHETTA på 10 min

2 port.


Färskt surdegsbröd, ljust eller mörkt
1 msk olivolja till stekning

4 st tomater
Färsk persilja
1 st vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1/3 citron (saften)
Salt & peppar

1 stekpanna
1 stektång
1 skål
1 skärbräda

1 kniv för grönskaker

1 brödkniv


Skär upp skivor av surdegsbröden, 4 st, och lägg dem tillsammans med olivolja i en het stekpanna. De ska stekas på båda sidorna tills de fått lite färg och yta. Hacka under tiden tomaterna i mindre bitar och finhacka persiljan och vitlöken. Blanda ihop allt i en skål. Pressa citronsaften i skålen och häll på olivolja. Salta och peppra efter smak.

Lägg brödskivorna på en tallrik och lägg sedan på tomat blandningen!

 

Låt det smaka!









Kommentarer
Consuelo del Pilar

Ser riktigt smarrigt ut. Mums :-)))

2012-04-05 @ 12:03:40
Olivia R

Åh, vilken mysig blogg! Den ska ja följa ;) Kram!

2012-04-05 @ 19:49:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0