En klassiker

Hej, vad kul att du har hittat hit!

Välkommen till min blogg "Stephanies Kök". Namnet på bloggen kanske talar för sig självt, men för att vara artig så ska jag presentera mig. Stephanie del Pilar heter jag, är 24 år och nygift med min älskade Joel del Pilar.
Jag har så länge jag kan minnas gillat att stå i köket och pyssla, mixa och testa nya smaker. En kort tid efter att jag hade flyttat hemifrån insåg jag att det blev ganska tråkigt att laga mat till sig själv, trots mitt genuina intresse! Men det var något, eller ska jag säga någon, som saknades.  I januari 2011 kom Joel in i bilden, med ett glatt humör och nyfikna smaklökar. Min mamma har i många år sagt till mig att "vägen till en mans hjärta går genom magen", och jag tror faktiskt att hon har rätt..jag menar, vi är ju gifta idag!
Nu handlar såklart inte bara vår kärlek om mat, men det är just vid matbordet vi sitter ned med den eller dem vi älskar för att äta ett gott mål mat och bara umgås (det behövs verkligen i det samhälle vi lever i idag).

Joel insåg väldigt snabbt mitt intresse för matlagning och bakning, och dessutom gillade han ALLT jag gjorde. Det blev en enorm inspiration för mig, och jag vågade mer och mer testa nya recpet, och även gamla recpet men med lite nya smaker.

Så varför en matblogg?
Det ska jag säga dig, att det var efter många tankar fram och tillbaka, och efter mycket  om och men. Men sedan bestämde jag mig för att starta en blogg. Jag drog mig ganska länge för att börja blogga eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle blogga om. För att orka ta sig tiden att skriva ofta så vill jag ju verkligen skriva om något jag brinner för. Sedan kom jag på det, MAT. Jag älskar ju att laga mat, baka och pyssla i köket. Och som grädde på moset så såg jag en helt fantastisk film som handlar just om detta; att testa nya recept och blogga om dem. Filmen heter "Julie & Julia" (den filmen är en must-see!) och efter att ha sett den bestämde jag mig för att ta på mig förklädet och börja!

Detta blir mitt första inlägg på matbloggen "Stephanies Kök". Jag tänkte börja med en klassiker, men med en lite lättare och mer citrusaktig smak.

TOAST SKAGEN Lemon
Recept för 4 pers. (kan även göras i halvor, då till 8 pers.)

1 kg räkor med skal
2 st citroner (varav 1 kommer att vara till garnering)
3 st dill kvistar
1½ dl majonäs
2 dl turkisk yoghurt (eller Creme Fraise)
Salt & Peppar

1 limpa färskt bröd, gärna bakat med surdeg.

1 bunke/skål
2 matskedar
1 decilitermått
1 skärbräda
1 kökskniv
1 sax

Börja med att skala räkorna, är de frysta kan du tina dem i en skål med varmt vatten, häll då sedan av vattnet och skala. Lägg alla räkor i en ren bunke. Tillsätt 1½ dl majonäs och 2 dl turkisk yoghurt. Ta en citron och dela i mitten, pressa sedan ut saften i bunken och rör sedan ihop med en av matskedarna. Klipp dillen (2 av 3 kvistar) över röran, salta och peppra efter smak. Rör om så att allting blandas väl. Låt röran stå och vila i kylen medan du fixar brödet.

Skär 4 st brödskivor ca 2-3 cm breda. Dessa ska rostas så att de får jämn färg. Rosta gärna en kort stund på ena sidan och vänd sedan sida, fortsätt så tills skivorna har fått en gyllenbrun färg.

Lägg brödskivorna på varsin tallrik och toppa med skagenröran, använd gärna båda matskedarna för att röran inte ska droppa. Garnera med citronbåtar och dill.

Smaklig spis.


 



Kommentarer
Monica

Fantastiskt lätta och såå smakfulla recept med oemotståndliga bilder till....Jag kommer att gå in regelbundet för att få inspiration från dej Stephanie!

2012-04-29 @ 10:33:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0