Lättlagad, fräsch lunch!

Ännu en solig vårdag är här, jag njuter verkligen av att kunna gå i solen och strosa i jeansjacka!
Idag är jag ledig och kommer att ägna en del tid åt tvätt, men i kväll blir det god middag med min kära mor och små syrrorna, de är så underbara!!

För snart 2 dygn sedan satte jag igång en surdeg, det är första gången jag ska försöka mig på detta! Det är lite bubblor i den så jag hoppas att det börjar leva snart! Lite komiskt att man vill att något ska börja leva i köket egentligen! Men spännande är det ju och jag hoppas på några härliga surdegslimpor!
Jag läste i ett recept att om man vill göra riktigt gott surdegsbröd hemma så ska man baka med både surdeg och vanlig jäst, så vi får se hur det blir i slut ändan! Uppdatering av detta utlovas!! :)

Idag vill jag bjuda på ett recept på en super enkel lunch!

 

STEKT HALLOUMI m. tomatsallad

2-4 port.

1 pkt halloumi ost

1 pkt cocktailtomater

½ påse babyspenat


Vinegrette:

1 msk olivolja

1 tsk balsamvinäger

1 st vitlöksklyfta (ska pressas)

1 tsk timjan (torkad) använder du färsk timjan så kan du fyll 1 msk!

salt och peppar

Blanda allt i en liten skål eller ett glas och vispa sedan ihop med en gaffel.

 

 

Skär halloumi osten i ca 1-1½ cm breda skivor och stek sedan i en stekpanna med olivolja. Det ska bli en härlig färg på båda sidorna och för att få den färgen behöver osten stekas 1-2 minuter på varje sida. Stär upp cocktailtomaterna och blanda med babyspenaten i en bunke. Gör den goda vinegretten (recept ovan) och häll över salladen och blanda ihop!


Servera den stekta halloumin varm tillsammans med denna enkla och härliga sallad!
Denna anrättning fungerar lika bra till lunch som förrätt, men då i mindre portioner!

 



Kommentarer
Pauline

Det ser så sjukt smarrigt ut Stephanie!!! Jag brukar ha halloumi i sallad med ruccola, pinjenötter och lite annat gott och blandat, men har aldrig testat med babyspenat - låter hur mumsigt som helst! Det här ska jag testa nästa vecka! Har spionerat lite på bloggen för övrigt, allt ser supersmaskigt ut! Go girl!

2012-05-05 @ 21:51:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0