En okomplicerad, kryddig middag!

Hej igen!

Igår startade jag matbloggen och det känns fruktansvärt kul måste jag säga. Det känns som att jag "är med blogg", en liten en, som jag ska få ta hand om och få se växa till och bli en inspirationskälla som producerar glädje, väldoft och matos!

Under min uppväxte så fick jag nästan bara hemmagjord mat, vilket har gjort att jag är ganska kräsen när det kommer till det området. Jag äter mycket, mycket sällan en köpt, färdiglagad rätt som man värmer på i micron. Mina recept kommer därför, till större delen, att bestå av matlagning från grunden, med undantag för vissa färdiga kryddmixer (exempel: receptet nedan). Mitt mål är att även jag ska utvecklas i köket och lära mig mer än det jag vet idag och att kunna göra allt från grunden. Jag är en riktig optimist, jag vet, men jag tror att det ska gå!

Jag har under mina år i köket improviserat och hittat på egna recept med ingredienser som jag gillar. Desstvärre har jag varit mindre bra på att skriva ned recepten, men de allra bästa finns i säkert förvarat i mitt huvud, och ska få sin speciella plats här i bloggen i rätt tid.

Igår när jag funderade på vad jag skulle laga till middag så hade jag faktiskt svårt att bestämma mig. Jag ville inte laga något som tar lång tid, men jag ville inte heller att det skulle vara något "för enkelt". Eftersom jag lagar mat till både mig och Joel så vill jag att han ska få i sig allt vad han behöver och gärna att det ska smaka gott också!

Så vad kan man göra då? Låt säga att vi ger det 20 minuter totalt!

"Välkommen hem älskling! Ikväll blir det..."

CHICKEN TIKKA med Bulgursallad

400g färsk eller tinad kycklingfilé (ca 2-3 st beroende på storlek)
1 påse med Tikka kryddmix (Santa Maria)
2 dl vatten
2 msk oliv- eller matolja + 1 till stekning

3 dl bulgur (jag kör på  ICA´s Oriental Bulgur)
5 dl vatten
½ tsk salt
1 pkt fetaost
3 st tomater
1 msk olivolja
Salt & Peppar


1 stor skärbräda (kyckling)
1 liten skärbräda (fetaost och tomat)
1 kniv
1 liten skål
1 gaffel
1 stekpanna
1 stekspade
1 kastrull
1 decilitermått
1 ugnsplåt (inkl. bakplåtspapper)


Börja med att tvätta händerna, alltid! :)
Fyll en kastrull med 5 dl vatten och häll i saltet. Koka uppvattnet och dra sedan ner värmen. Tillsätt bulgus och lägg på locket. Det ska stå och sjuda i ca 8 minuter på låg värme. Ställ en klocka så att du inte missar tiden! Nu har du alltså 8 minuter på dig att fixa resten!
Då är det dags att göra tikka mixen. Häll ut påsens innehåll i en mindre skål och tillsätt olivolja och vatten. Låt detta stå och dra i ca 10 minuter.

Skär kyckligen i mindre bitar och stek i 1 msk olivolja. Ett tips: Låt kycklingbitarna stekas i ca 1-1½ minut på vardera sida, så att de får en härlig stekyta. Då slipper du det gryniga som kan bli i stekpannan. Kycklingbitarna ska ligga kvar tills de är genomstekta, det var vanligtvis 3-5 minuter. Häll sedan  på tikka mixen, som nu har tjocknat, i stekpannan och rör om. Låt sjuda i 2 minuter.

Nu är bulguren klar!!
Rör om i kastrullen så att bulguren delar sig fint. Bulgursalladen ska serveras ljummen, dels för att fetaosten inte ska smälta och dels för att det är väldigt gott! För att på ett snabbt och enkelt sätt kyla ned bulguren så kan du använda dig av en ugnsplåt täckt med bakplåtspapper. Häll ut all bulgur och bred ut över hela plåten. Den har en bra temperatur efter ca 5 minuter. Tärna feta osten, dela tomaten och skär bort "huset/innehållet" och skär sedan i mindre bitar. Fördela fetaost och tomat över bulguren och salta och peppra. Ringla olivoljan över detta och blanda sedan ihop allt med händerna (som förståss är tvättade) ;-)
Häll över bulgursalladen i en skål!

Dinner´s ready! Servera gärna med en generös klick Turkisk yoghurt!








Kommentarer
Svärmor

Ska bli spännande att vid tillfälle pröva detta recept, särskilt som jag inte är så bra på det där med steka/bryna.... verkar så gott!

2012-04-05 @ 18:48:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0