Fika med en touch av sommar!


Våren, den älskade våren är äntligen här! Så saknad och så efterlängtad! Vi får hoppas att den håller i sig och bereder en värmande väg för sommaren.

Något som, enligt min mening, måste vara bland det godaste som finns är JORDGUBBAR och nu när solen börjar titta fram så får de sin söta, friska smak! Sommargubbar är såklar det bästa, men jag njuter så mycket jag kan i nuet! Jag och Joel har shoppat hem jordgubbar som aldrig förr och ätit till frukost med mjölk, eller till mellanmål. Igår hade vi besök av en kär vän och då bakade jag kladdkakemuffins och serverade dem med färska jordgubbar! Det är att rekommendera :)


KLADDKAKEMUFFINS
to the people

125 g smör (alt. margarin/mjölkfritt/laktosfritt)

2 st ägg
3 dl strösocker

6 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl

Börja med att sätta ugnen på 150 grader. Smält smöret i en kastrull och låt det svalna. Vispa ägg och strösocker fluffigt i en bunke. Blanda de torra ingredirenserna i en annan bunke: kakao, bakpulver, vaniljsocker och vetemjöl. Häll sedan över de blandade, torra ingredienserna i bunken med vispat ägg och socker. Vänd ned allt tills att det blir en smet (ganska tjock smet), häll sedan på smöret och vänd ned det. Viktigt är att du vänder ned, och att du inte vispar ihop ingredienserna för då förstar man fluffet. Tips: Använd en slickepott.

Ställ upp 6-8 st stora muffin formar på en plåt (ev. 12 st mindre) och lägg i smeten med hjälp av en sked!

Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter, har du mindre och fler formar ska de gräddas i 15 minuter.

Servera med färska jordgubbar! Vill du lyxa till det ännu mer så servera även en kula vaniljglass!
Passar perfekt till vårt klassiska, svenska fika!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0