GÄSTBLOGGARE: Joel del Pilar

Det är inte bara jag i den här familjen som gillar att laga mat, utan min älskade make är riktigt duktig (när jag väl ger honom chansen). Igår gjorde han en enkel men helt underbart god brushetta på sitt eget vis.Så jag lämnar över ordet till honom.
 
.
Ja som sagt, det är ju inte bara fru del Pilar som kan laga mat. När chansen ges dvs när Stephanie ligger sjuk då får jag tillträde till det åtråvärda köket ;)
Inte för att jag är en mästerkock i något avseende men jag har iaktagit min fru och snappat upp ett och annat. För att göra en förkylning lite mer lättsam bestämde jag mig för att bjuda på en Brushetta.
 
Brushetta är lätt att göra, tar inte så lång tid och passar jättebra på sommaren då det inte är så "tungt" att äta.
 
 
SOMMAR BRUSHETTA ala del Pilar
 
2 paprikor (en gul, en röd)
5 Tomater
1 st knippe salladslök
4 msk olivolja
Salt
Peppar
 
Grekiskt lantbröd
Olivolja (för stekning)
1-2 Mozzarella ostar
 
Du gör brushettan i tre moment.
1. Det första vi ska göra är att skära upp paprikan, tomaten och salladslöken. Skär allt i "tärningar", bitarna ska inte vara förstora för då blir det svårt att tugga senare.
 
När du skurit upp paprikan, tomaten och salladslöken lägger du allt i en bunke. salta och peppra efter smak (jag använde ca 4 krm av varje) och ha i 2 msk olivolja. Blanda allt väl och smaka av, salta och peppra om det behövs. Nu är våran röra klar!
 
2. Nu ska vi steka lantbrödet. Skär upp brödet i skivor ca 3-4 cm tjocka och pensla på olivolja på båda sidorna (som att bre smör på fast du använder olja, täck så mycket det går). Stek sedan på varje sida tills det blir en gyllenbrun färg. Röran vi gjorde i moment nr 1 kommer räcka till ca 10-12 skivor, beroende på hur mycket du vill ha på varje.
 
3. Nu ska vi lägga upp!! Skär Mozzarellaosten i skivor och lägg 1-2 skivor på varje brödskiva. Använd sedan en sked för att ösa upp av röran på brödskivorna och voila! Brushetta is done!
 
 


Kommentarer
Tant Signe

Men hur hamnade jag här tro... men hur som, nu har jag skummat igenom och fastnat på ngr ställen och hej o hå va mkt gott! :)) Mums fillibabba... Jag kommer nog att tjuvkika här och länkar gärna till er från min blogg

2012-07-05 @ 09:05:26
URL: http://fjallboskogen.blogspot.com
Tant Signe

Men typiskt nu försvann min första kommentar, tror jag ?
hur som haver en repris:)typ...
Hur hamna jag här ? De vet jag inte men vilken rolig läsning och vilka goa recept. Mumsfillibabba
Jag länkar till er från min blogg, så jag ser när nästa goheter kommer...

kram från mig och John

2012-07-05 @ 09:43:35
URL: http://fjallboskogen.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0