Sparris risotto

Hej alla hungriga läsare!
Det är så roligt att ni läser och även lämnar kommentarer på mina inlägg och recept. Fortsätt gärna med det så att jag vet att recepten fungerar för andra än mig :)
 
För några dagar sedan lagade jag en helt fenomenal rätt som jag äter allt för sällan. Det blev en sparris risotto med smak av vitt vin och massor av parmesanost. Den här rätten passar perfekt som förrätt, som tillbehör till fisk och kyckling eller ensam som huvudrätt. Jag missade att spara en hel sparris till garnering, men det är ett tips jag vill ge dig. Dela sparrisen i mitten och stek på den i olivolja och lägg sedan på toppen av risotton.
 
 
 
 
RISOTTO aspargus
4 port.
 
1 dl olivolja (för stekning)
4 dl Zeta Carnaroli ris
1,3  dl varm grönsaks- eller kycklingbuljong (ca 3 st tärningar)
2 dl torrt vitt vin
2,5 dl fint rinven parmesan ost, gärna lagrad 14 månader
3 msk god olivolja (gärna någon lyxig sådan)

1 knippe färsk sparris
2 msk olivolja (för stekning)
 
Risotto kan vara super enkelt och jätte svårt att göra beroende på i vilken ordning man gör alla olika momenten. För att göra det så enkelt som möjligt kan du börja med att förbereda buljongen. Måtta upp 1,3 dl vatten och lägg i 3 st tärningar av den buljong du vill använda, låt koka upp och sedan sjuda.
Jag använder inte lök i min risotto, men om du gillar lök så kan du börja med att finhacka 2 st scharlottenlökar och fräsa på dem mjukt i en tjockbottnad kastrull eller stekpanna med 2 dl olivolja. Löken ska inte få färg utan bara bli mjuk. Måtta upp och häll i 4 dl av carrnaroli riset. Stek riset tills att det är torrt, men inte bränt. Häll på det vita vinet, rör om,(njut av doften) och låt det få ånga bort helt.Jag föredrar riktigt vin för smakens skull, men har du inte åldern inne så går det lika bra med matlagningsvis. Häll sedan i 5-6 dl av den varma buljongen och rör om, fortsätt sedan med 1 dl i taget så att riset suger åt sig buljongen. Detta tar ca 25-30 minuter.
 
Under tiden kan du skala sparrisen lätt, enbart för att slippa känslan av skal från sparrisskälken och sedan dela dem i 4 cm bitar. Stek på sparrisen med 2 msk olivolja i en separat stekpanna tills att de blir varma.
 
Fortsätta att röra om i risotton så att den inte bräns vid. Smaka av då och då så att riset inte blir överkokt, det ska vara mjukt men med ett tydligt tuggmotstånd. När buljongen är slut och riset har blivit krämigt ska det bli ännu krämigare och godare. Tillsätt parmesanosten och 3 msk av den goda olivljan och rör ned. Lägg i sparrisen och rör ned dem i hela risotton. Smaka av med salt och peppar, välj svart- eller vitpeppar efter din egen smak.
 
Lycka till och smaklig måltid!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0