Sverige/Frankrike - nästan!

I helgen var jag och min älskade make i Örebro och hälsade på min familj som bor där. Det har nästan gått 2 år sedan jag var där sist, tiden verkligen springer iväg! Vi lämnade Stockholm på lördag morgon då det var snökaos överallt, men ju närmare Örebro vi kom desto vackrare väder blev det. Örebro sägs vara Sveriges svar på Florence, och för er som inte har varit där så är det en väldigt fin stad! När vi kom fram fick vi slänga av dunjacka och vinterkängor och byta till skinnjacka, converse och solglajjor (fick ett par super snygga av min syster!) Det var en sjukt härlig känsla av att ha hamnat helt rätt! :)

 

På kvällen lagade min pappas fru en helt fantastisk lax till middag! Det är den jag har inspirerats av till det recept jag delar idag! Hon serverade den med bulgursallad, men jag tänkte testa något nytt. Jag hamnade framför "Halv åtta hos mig" igår då var det en kille som gjorde hasselbackspotatis och det såg ju riktigt smarrigt ur, så det vill jag servera denna lax med!

 


TIMJAN- & CITRUSLAX med CONFITERAD HASSELBACKSPOTATIS

4 port.

 

Lax

4 st Laxfiléer (färska eller upptinade)

½ kruka med färsk timjan

1 citron

Salt & svartpeppar

 

Confiterad hasselbackspotatis

8 st mellanstora, potatisar (fast potatis)

200 g smör

 

En fantastisk, kall sås

3 dl turkisk yoghurt

½ kruka färsk timjan

 

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Lägg laxfiléerna på en plåt med bakplåtspapper. Riv av citronzest från hela citronen med hjälp av ett rivjärn. Citronzest är det yttersta på skalet av citronen, enbart det gula och inget vitt! Dela sedan citronen och pressa juicen över alla filéerna. Toppa varje filé med citronzest. Ta krukan med timjan och finhacka, använd hälften till att lägga på varje filé på plåten. Krydda med salt och peppar.

Skala potatisen och skär sedan tunna skivor, men inte helt igenom. Skivorna ska vara ca 3 mm breda. Smält smöret i en stekpanna och lägg sedan i potatisen med de skårade sidorna nedåt. Låt dem ligga i ca 5 minuter och vänd dem sedan, och låt dem ligga 5 minuter till på andra sidan. Dra sedan ned värmen och lägg tillbaka dem med en skårade sidan nedåt. Använd en slev för att confitera potatisen. Att confitera betyder att man kokar någonting långsamt i fett och öser fettet över det man kokar. Det är väldigt vanligt med confitering i det franska köket. Confitering liknar fritering men skiljer sig på det sättet att det sker vid lägre temperatur och under längre tid.

 

Potatisen behöver ca 20 minuter till i stekpannan och under tiden ska laxen in i ugnen. Laxen behöver ca 15 minuter i ugnen för att bli genomstekt.

 

Den fantastiska, kalla såsen är super enkel! Blanda 3 dl turkisk yoghurt och den andra hälften av timjan i en skål och Voilá den är klar!

Glöm inte bort att ösa smöret över potatisen! Potatisen ska confiteras till dess att de fått en gyllenbrun och härlig färg. Är du osäker på om den är färdig kan du smaka av en liten bit av den största potatisen, det är tillåtet!! ;)

 

 

Lägg upp allting så fint du kan på en vacker tallrik och servera med en generös klick timjansås!

 

Bon appétit!

 

 



Kommentarer
Anonym

Tyckte också potätern i halv åtta hos mig såg asgod ut! Ser gott ut! Puss

2012-04-17 @ 22:00:58
Svärmor

Har önskat mig nya idéer för lax och nu kommer de på löpande band... från båda mina sonhustrur. Ser verkligen gott ut och färsk timjan lockar fram vårkänslorna. Om jag gör på en hel laxfilé så kanske jag får köpa mig två krukor.... Du vet hur man inspirerar, tack älskade du!

2012-04-18 @ 06:16:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0