Orange city

Hej kära läsare, vem du än är :)

Jag ska sluta ursäkta mig för att jag missar att uppdatera bloggen, det blir bara så helt enkelt! :)

Jag och min man bestämde oss för 2 veckor sedan att börja äta LCHF fram till semestern, och det krävs verkligen diceplin ska jag säga, när man älskar att äta godis, kakor och annat mumsigt! Men det går faktiskt att njuta av livet ändå för när man äter LCHF kan man njuta av massa mat, så länge man drar ned på /tar bort kolhydraterna.

 

För övrigt så lovade jag att berätta hur det gick för min kära surdeg, och det var faktiskt så att den dog. Får göra ett nytt försök i framtiden!

 

Även om man inte äter LCHF så kan man göra detta recept som jag tänker bjuda på idag! Passar perfekt nu på sommaren om man vill ha någon varm mat!

 

 

CHICKEN orange m. smörtbrynt sparris

4 port.

4 st kycklingbröstfiléer (färska eller upptinade)

1 st apelsin

2 st vilöksklyfta

2 st apelsiner

3 dl vispgrädde

1 krm (kryddmått) cayennpeppar

1 msk soja (mushroom el. kikkoman)

 

2 st knippen sparris

50 g smör

 

Stek kycklingen i smör, salta och peppra med svartpeppar. Stek filéerna på ganska hög värme, de ska få mycket färg. När filéerna nästan är helt klara, efter ca 8 minuter kan du pressa ned två vitlöksklyftor. Använd en shaker med lock eller något liknande och häll i 5 dl grädde, rivet skal från en apelsin och saften från 2 hela apelsiner, 1 krm cayennpeppar, salt, svartpeppar och 1 msk soja. Skaka några sekunder till allt har blivit blandat. Slå sedan på allt över kycklingfiléerna. Låt kyckligen och såsen puttra på svag värme i ca 7-8 min.

 

Dela varje sparris i mitten (se bild) Använd en annan stekpanna till att bryna på sparrisen. Använd mycket smör men tänk på att 50g ska räcka till all sparris.

Lägg upp fint på tallrikar och servera!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stephanies Kök

Mat i alla slags former har i alla tider varit ett hett ämne. I denna blogg kommer jag att publicera olika recept på förrätter, varmrätter, desserter och andra bakverk. Jag ser matlagning och bakning som en passion i livet. "Att laga mat ger mig vila" brukar jag säga till min man. Jag hoppas att jag med denna blogg ska kunna inspirera dig, oavsett om du är van att stå i köket eller ej. ♥Love/Stephanie♥

RSS 2.0